Navigation toggle

Robert Markt

 MATEOVRB
ROBERT MARKT

‘Napredak je vidljiv u svim segmentima, ali još uvijek je pred nama puno posla‘

Predsjednik Hrvatskog auto i karting saveza na izmaku još jedne godine i ususret 2026.
Piše: Hrvoje TomićObjavljeno: 24. prosinac 2025. 20:55

Na kraju još jedne sezone automobilskih i karting utrka sjeli smo s Robertom Marktom, prvim čovjekom Hrvatskog auto i karting saveza, i razgovarali o protekloj sezoni u autosportu, ali i najavama za iduću koja kreće već na proljeće kad nam se vraća Svjetsko prvenstvo u rallyju. Istodobno, domaći će savez proslaviti i 120. godišnjicu osnutka “prvog hrvatskog automobilnog kluba”.

Gospodine Markt, kako ste zadovoljni sad već drugom punom sezonom s vama na čelu nacionalnog saveza? Jeste li zadovoljni napretkom u odnosu na sezonu 2024. i na čemu još treba raditi?

- Napredak je vidljiv u svim segmentima. Brojke izdanih vozačkih licenci rastu, utrke su sve češće prisutne u medijima, posebno televiziji, vraća nam se WRC, pojavljuju se nove zvijezde u kartingu i brzinskim disciplinama... No, potpuno zadovoljan nisam. Brojnost klasa, grupa i divizija, koje nam daju brojne prvake na kraju sezone, stvara nejasnu sliku o pravim veličinama, istinskim prvacima. Kadrovska struktura u organizacijskom dijelu već godinama se oslanja na iste ljude. Novih mladih sudaca, primjerice, ima premalo, posebno A-ranga. Rijetki su, također, i klubovi koji sustavno rade sa svojim vozačima i sucima, u prvom redu mladima, a da bi potakli rad klubova uveli smo financijski izdašnu nagradu Dubravko Čikor. Već drugu godinu zaredom za nagradu se prijavljuje po četiri-pet klubova, a ja bih želio da ih bude bar 20.

WRC jer naš Luka Modrić

Pred dva mjeseca voženo je Europsko prvenstvo u rallyu (ERC), a za malo više od tri mjeseca vraća nam se Svjetsko prvenstvo (WRC). Što to znači za autosport u Hrvatskoj i koja je u cijeloj priči uloga saveza?

- WRC je naš Luka Modrić, jer privuče gledatelje koji nikad ne bi došli niti na jednu utrku domaćeg prvenstva, pa čuju i vide i naše mlade vozače, jer se Rally Croatia boduje i za Prvenstvo Hrvatske. Dio tih gledatelja WRC će privući da nam se pridruže kao natjecatelj. Na toj se svjetskog priredbi okupljaju i legende domaćeg autosporta okupljeni pod okriljem HAKS VIP Cluba. Svaki sportski savez koji ne vodi brigu o svojoj prošlosti, nema svijetlu budućnost.

image

Robert Markt

MATEOVRB

U razgovoru krajem prošle godine rekli ste da ćete naglasak staviti na karting i Nacionalnu klasu. Jeste li zadovoljni odazivom vozača u Grupi 5 i ima li kakvih novosti za sezonu 2026. u Nacionalnoj klasi?

- Jesam. Na posljednjim utrkama sezone na Grobniku natjecalo se 11 automobila, što je lijepa brojka, a znam da se u radionicama po cijeloj državi priprema još desetak automobila za Nacionalnu klasu. Tu ključnu ulogu treba odigrati Tehnička komisija, čiji je zadatak da ujednači različite automobile dopuštene propisima Grupe 5.

Što je s kartingom, kao temeljnom disciplinom iz čijih bi redova trebali dolaziti mladi vozači, poput Leona Zelenka i Vite Gajskog Kusteca u Nacionalnoj klasi? Što je s novim stazama, koje su već desetljećima problem?

- Stabilizirali smo prvenstvo, a posebno me veseli povratak utrka u Viroviticu. Cijelu godinu pregovaramo s grupom investitora s područja Primorsko-goranske županije, ali i s Ministarstvom obrane ne bi li karting slalom i tehničke discipline dobile nove lokacije na kojima se može organizirati utrka. S gradom Velika Gorica započeli smo pregovore o izgradnji kompleksa staza za karting, auto i moto utrke. Ohrabruje me i pojava novih imena u kartingu, a u idućoj godini financijski ćemo još jače poduprijeti karting, od karting slaloma i baby karta do FIA Motorsport Gamesa i Svjetskog kupa.

Prošle sezone voženo je i prvenstvo u karting-slalomu, koje bi najmlađe vozače trebalo privući kartingu, a ne traži ni vlastiti go-kart ni opremu, a organizira se praktički na parkiralištu. Održane su, međutim, samo četiri utrke. Nije li to premalo?

- U pravu ste, jer je utrka na koju mlada osoba dođe, a dočeka ga oprema i go-kart najbolja pozivnica za svijet kartinga. Taj koncept, uostalom, podupire i FIA pod nazivom Arrive & Drive. Savez je u protekloj sezoni podmirio dugove prethodnog vodstva i u iduću godinu po prvi put ulazimo sa sredstvima na računu, a od toga će koristi imati i karting slalom.

U driftu se okreće novac

Drift je ove godine ušao pod okrilje nacionalnog saveza. Kako ste zavodoljni, jesu li i natjecatelji zadovoljni i koji su sljedeći koraci?

- Tu nas čeka puno posla. Drift je jedina disciplina u autosportu u kojoj se okreće novac, prodaju se ulaznice za utrke, pojedini vozači su regionalne zvijezde, prate ih i mediji, pa zanimanje pokazuju i sponzori. Nažalost, imamo dvije grupacije organizatora koje ne surađuju, a žele biti pod okriljem saveza. Nisam pretjerani optimist, ali pokušat ćemo još jednom sjesti za stol i pomiriti zaraćene strane, sve u interesu autosporta.

Matija Jurišić prošle je godine zamalo ponovio sjajan rezultat iz sezone 2024. kad je osvojio titulu europskog prvaka na brdu, a zapažene su rezultate na međunarodnoj sceni ostvarivali i brojni hrvatski vozači, od Nike Pulića do mladog Davida Čonkaša. Što savez poduzima da im olakša natjecanja?

- Sve što može. Novac za startnine Jurišića osigurali smo putem Hrvatskog olimpijskog odbora, a financijski smo pomogli i nastupe Kranjeca i Palijana u autoslalomu, posadu Ravenščak u Reliju. Mladi Vito Ćoza ušao je u razvojni program HOO. Time se ranije nije nitko bavio.

image

Robert Markt

MATEOVRB

Izjavili ste lani da ste poprilično ste reorganizirali rad saveza otkad ste došli na čelo, osnovali brojne odbore, poput Komisije vozača ili Savjeta organizatora, a najavili i Savjet sudaca te aktivniju ulogu Zdravstvene komisije. Jeste li to donijelo i očekivane prednosti?

- Itekako. No, i dalje četiri petine odluka prema statutu samostalno donose odbori za auto sportove i karting sport, što u određenom dijelu veže ruke Upravnom odboru. To nije dobro, jer ne postoji slijednost upravljanja, a na prekretnici smo u razvoju autospoerta i sve promjene moraju biti dobro pripremljene. Stoga sam za ožujak najavio otvorenu sjednicu Odbora za autosportove.

Savez je ove godine nastavio s aktivnostvima društvene odgovornosti, u prvom redu Žene u motorsportu i Cesta nije pista. Kakvi su odjeci spomenutih dviju akcija?

- Svjesni smo uloge i važnosti koju imamo u društvu. Primjerice, jedan smo od rijetkih sportova koji reklamira ulogu suca na utrkama ili organizatora utrka. Svjesni smo i opasnosti koju nosi brzina, posebno među mladima, pa stoga i potičemo uključivanje u ulazne discipline, poput kartinga. Žene su u našem sportu apsolutno ravnopravne muškarcima, što baš i nije slučaj u svim sportovima.

Što je s programom digitalizacije saveza? Jesu li na vidiku digitalne prijave natjecanja, praćenje rezultata i sudačkih aktivnosti te komunikacija s natjecateljima? Što je s najavljenim digitalnim licencama?

- Digitalizacija je već krenula, a iduće sezone činit će veći dio procesa izrade licenci, prijavama za edukacije, utrke... No, uspjeh i brzina ovisit će o pripremi svih klubova u primjeni novih rješenja. Naš sport, ne samo vozački nego i u dijelu sportskih radnika, pripada srednjoj generaciji i određeni broj ljudi neće nikad prihvatiti digitalizaciju i o tome treba voditi računa, ali digitalizacija nema alternativu.

Puno ih želi suradnju

Što je sa sponzorima, bez kojih je danas nezamisliv svaki sport, a pogotovo autosport? Nastavlja li se suradnja s Hrvatskom elektroprivredom i što činite da privučete druge sponzore? Kako savez uopće stoji financijski? Što je s medijima i medijskim praćenjem domaćeg autosporta?

- Sponzori i mediji pojave se kad nešto ima vrijednost, a to se u domaćem auto i karting sportu počelo događati 2025. HEP nam se pridružio motiviran WRC Croatia Rallyem, a zatim nam se pridružio još i TRCZ, a pristupio nam je i proizvođač natjecateljskih guma MRF. Puno je inicijativa i pojedinaca koji žele suradnju s novim HAKS-om.
Savez dogodine slavi 120 godina osnutka Prvog hrvatskog automobilnog kluba, preteče današnjeg saveza. Kako to namjeravate obilježiti?

- WRC Croatia Rally je sjajna prilika za proslavu 120. godišnjice prvog automobilnog kluba, na koju smo na nedavnoj Generalnoj skupštini pozvali i Mohammeda Ben Sulayema, predsjednika FIA, a nadamo se da će nam se u organizaciji pridružiti i Hrvatski autoklub.

24. prosinac 2025 20:56